Lifestyle Medycyna Uroda Zdrowie

Jakie korzyści populacji ludzkiej niesie współczesna medycyna i diagnostyka?

W dawnych czasach epidemie chorób zakaźnych dziesiątkowały ludność całego świata i nie wiele można było w ogóle z tym zrobić. Współczesna diagnostyka i medycyna daje w tym zakresie większe możliwości. Nie oznacza to, że nie ma dzisiaj chorób śmiertelnych.

Dlaczego dawniej wybuchały epidemie zakaźnych chorób?

Po pierwsze dlatego, że ludzie nie mieli jak dbać o higienę. A jak wiadomo, brud i zarazki są główną pożywką dla takich chorób jak żółtaczka, dur brzuszny czy cholera. Po drugie panowały znacznie gorsze niż obecnie warunki lokalowe. Wskutek tego, że całe rodziny mieszkały razem, nic w tym dziwnego, że jedna osoba zarażała się momentalnie od drugiej.

Nie było praktycznie możliwości, żeby odizolować chorych od zdrowych. Zakaźne choroby miały więc pole do popisu. Po trzecie zakaźne wirusowe choroby przenosiły się niepostrzeżenie. A ponieważ nie było urządzeń diagnostycznych o tym, że ktoś jest chory, wiadomo było dopiero wtedy, gdy było widać u niego widoczne objawy.

Co daje nam współczesna diagnostyka i medycyna?

Po pierwsze szczepienia, które pozwalają zapobiec wielu groźnym chorobom. Po drugie mamy znacznie większe możliwości dostępu do lekarza, przez co można niektóre dolegliwości zdusić jeszcze w zarodku. Po trzecie pojawiły się leki, a one jak wiadomo, potrafią obniżyć gorączkę lub wygasić stan zapalny w organizmie. Wcześniej zwykłe przeziębienie w zaawansowanym stadium kończyło się zgonem.

Dawniej nie było również żadnych badań krwi ani rentgenowskich zdjęć. Dlatego też lekarz musiał postawić diagnozę tylko na podstawie tego, co powiedział mu pacjent i co sam zauważył. Po czwarte współczesna medycyna i diagnostyka daje możliwość konsultacji między lekarzami. W dawnych czasach byłoby to nierealne, gdyż nie mogliby się ze sobą skontaktować, a tym bardziej zobaczyć. Po piąte jest teraz o wiele więcej książek medycznych, toteż współczesna diagnostyka i medycyna ma skąd czerpać wiedzę i inspirację.

Którym chorobom jednak nie daje jeszcze rady współczesna diagnostyka i medycyna?

Przede wszystkim wszelkie nowotwory wymykają się nieco współczesnej medycynie i diagnostyce. Po pierwsze dlatego, że trudno je odkryć, gdy są w początkowym stadium zaawansowania, Poza tym mają one z reguły ostry przebieg, więc większość metod leczniczych po prostu okazuje się nieskuteczna i za mało agresywna.

Choroby immunologiczne o podłożu genetycznym to na razie również zbyt duże wyzwanie dla współczesnej medycyny i diagnostyki. Da się zaleczyć, lecz nie można ich definitywnie wyeliminować.