Uroda

Dermatolog – czym się zajmuje?

Skóra to największy narząd organizmu człowieka. Chroni go od wielu czynników zewnętrznych, tworząc naturalną barierę ochronną. Ale to wiąże się niestety z tym, że narażona jest ona na wiele chorób i stanów zapalnych. Trzeba jednak wiedzieć, że niepokojące zmiany na skórze mogą być również skutkiem chorób wewnętrznych: zmian hormonalnych, nowotworów, alergii, chorób zakaźnych czy wenerycznych. Dlatego też kiedy na skórze pojawiają się przebarwienia, znamiona lub inne niepokojące zmiany, trzeba natychmiast zasięgnąć rady dermatologa. Jeżeli nie będzie umieć pomóc sam, to na pewno skieruje do specjalisty.

Nie tylko trądzik

Dermatologia to naprawdę szeroka dziedzina medycyny. To prawda, że lekarz tej specjalności diagnozuje i leczy przede wszystkim choroby skóry i jej przydatków, czyli włosów i paznokci, ale również wszelkie schorzenia ogólnoustrojowe, których objawy widoczne są na powierzchni skóry. Także tymi związane z błonami śluzowymi.

Pojawiające się od czasu do czasu na naszej skórze pryszcze, jakaś wysypka lub łuszczenie się skóry, nie świadczą od razu o jakiejś poważnej chorobie, ale jeżeli takie symptomy trwają dość długo, to trzeba jak najszybciej umówić się na wizytę u dermatologa. Niepokoić powinno przede wszystkim:

• długotrwałe swędzenie skóry,
  • zmiany w jej kolorze lub odbarwienia,
  • zaczerwienienie twarzy, szyi i dekoltu,
  • zbyt duża suchość skóry lub jej łuszczenie się,
  • krostki lub wysypki, które nie znikają od dawna,
  • wypadanie włosów lub łamanie się paznokci
  • pojawiające się brodawki i znamiona, lub takie, które zmieniają swój wygląd i objętość.

Najpierw wywiad, potem badanie

Dobrego dermatologa znajdziesz w internecie pod hasłem: dermatolog Łódź, a wizyta u niego – jak u każdego innego lekarza – zaczyna się od przeprowadzenia wywiadu medycznego. Pyta o objawy przebyte choroby, przypadki zachorowań w rodzinie, a także stosowane do tej pory metody leczenia. Na pewno zainteresuje się również stosowanymi kosmetykami, dietą, stylem życia i wykonywanymi niedawno zabiegami kosmetycznymi.

Ocena stanu skóry przeprowadza natomiast jest przy pomocy dermatoskop lub wideodermatoskopu. Dzięki tym urządzeniom lekarz widzi skórę w bardzo dużym powiększeniu. Jeżeli to nie wystarczy, może zlecić przeprowadzenie wymazu ze skóry, badania krwi lub analizy histopatologicznej wycinka skóry.

Co leczy dermatolog?

Dermatolog leczy więc przede wszystkim: różne zapalenia skóry, czyli atopowe lub, łuszczycę, egzemę, skórne alergie, łupież, łysienie, znamiona barwnikowe, kurzajki, rumienie, opryszczki, rozstępy liszaje, ale zajmuje się również nadpotliwością dłoni i stóp, chorobami wenerycznymi i nowotworami skóry. Szybkie i skuteczne leczenie pozornie nieistotnych zmian może w skrajnych przypadkach mieć istotny wpływ na zdrowie i życie pacjenta. Warto się badać.