Lifestyle Zdrowie

Często czujesz przemęczenie i zasypiasz w ciągu dnia? Sprawdź, jak walczyć z sennością!

Nadmierna senność dotyka dzisiaj wielu osób. Ciągły stres, pogoń za lepszymi wynikami w pracy, niedosypianie, brak czasu na wypoczynek – to tylko kilka przyczyn odczuwania nadmiernej senności. Sprawdź, skąd bierze się ten problem i jak walczyć z sennością!

Czym jest nadmierna senność?

Gdy oczy zamykają się same i nawet niewygodne krzesło w biurze wydaje się idealnym miejscem do snu, przyczyną jest nadmierna senność określana także jako hipersomnia. To dolegliwość, która objawia się poprzez poczucie senności odczuwanej w ciągu dnia, czyli poza fizjologicznym czasem przeznaczonym na sen.

Nadmiernej senności mogą towarzyszyć także inne objawy, na przykład:
– przemęczenie,
– rozkojarzenie,
– dekoncentracja,
– problemy z pamięcią,
– większa nerwowość.

Duża senność – przyczyny

Odczuwanie znacznej senności może przydarzyć się każdemu z nas. Jeżeli jednak pojawia się regularnie, warto znaleźć jej przyczyny. Wbrew pozorom, może być to nie tylko kwestia niedospanej nocy.

Najczęściej nadmiernej senności sprzyja niezdrowy tryb życia, między innymi późne chodzenie spać i bardzo wczesne wstawanie, nieodpowiednia dieta, brak ruchu, brak czasu na relaks w ciągu dnia. Wtedy można szybko zacząć odczuwać znużenie.

Zdarza się jednak, że senność może być efektem określonych dolegliwości, na przykład będących wynikiem niedoborów witamin i minerałów, zaburzeń hormonalnych, problemów z sercem i układem krwionośnym.

Nadmierna senność – sprzyjające jej choroby:
– cukrzyca,
– niedoczynność tarczycy,
– anemia (niedokrwistość),
– niedociśnienie tętnicze,
– infekcje wirusowe, bakteryjne,
– bezdech senny,
– depresja.

Jak walczyć z sennością?

W pierwszej kolejności, gdy pojawia się nadmierna senność, należy pomyśleć o zmianie swoich dotychczasowych przyzwyczajeń. Jak walczyć z sennością? Wskazana jest dieta bogata w owoce i warzywa, produkty pełnoziarniste, picie dużej ilości wody. Natomiast poświęcenie czasu na relaks i zasypianie o odpowiedniej, nie za późnej porze wyreguluje wewnętrzny zegar biologiczny. Nie można zapominać także o ruchu – najlepiej na świeżym powietrzu.

Jeżeli jednak senność zdarza się nadal, warto pomyśleć o kompleksowej diagnostyce, aby sprawdzić, czy nie jest to kwestia określonych dolegliwości. Warto wykonać podstawowe badania krwi, a także udać się do lekarza rodzinnego, który może też zasugerować wizytę u specjalisty.

Doraźne sposoby walki z nadmierną sennością jak kawa czy napoje energetyczne nie są optymalnym rozwiązaniem. Chociaż mogą zniwelować przemęczenie, to jednak na dłuższą metę nadmiernie obciążają organizm i mogą po pewnym czasie przestać działać skutecznie.